mandag 13. april 2020

Autonom og ideologisk literacy-forståelse

Spørsmålene:
Hva er literacy? Hva gjør literacy? Hva slags konsekvenser har literacy? Hva slags ideologiske føringer følger av literacy? Hva inneholder literacy? Hva fører det til? Hva står det i motsetning til? Hva ligner det på? Hva slags pakker eller modeller kan det forstås som?


Autonom
Ideologisk
Literacy kan forstås uavhengig av den sosiale konteksten.
Kontekstavhengigheten gjør literacy ideologisk
den er avhengig av
-situasjonene
-ideologiene
Psykologisk tenkemåte
-det indre blikket på hvordan tankene fungerer
Antropologisk/etnografisk tenkemåte
-det sosiale og kulturelle blikket for hvordan vi fungerer i store sammenhenger, og for hva slags handlinger som blir gjort
Great divide: når konteksten ikke avgjør så ser muntlig/skriftlig ut som to forskjellige språk.
Skrift er en teknologi for overføring av muntlig språk.
Lese- og skrivekunnskapen får effekter på sosiale og kognitive praksiser.
Literacyteknologiene (skrift og digitale) fører til kunnskapsutvikling og avanserte samfunnsformer.
Literacy får ikke automatisk følger for hverken individ eller samfunn
Tanken om kontekstuavhengighet gjør literacy til et universelt, generelt fenomen som kan studeres.
Anerkjennelse av de sosiale og kulturelle forholdene rundt literacy. Det er alltid et maktforhold rundt. Den faktiske konteksten er alltid relevant.
Literacy er et fenomen/funksjon
Literacy er en rekke praksiser. 
Å lære literacy er å lære funksjonelle, tekniske ferdigheter
Å lære literacy er å både lære og å tilegne seg sosiale og kulturelle ferdigheter
Lesing og skriving er en nøytral ferdighet som følger av språkets lingvistiske virkemåte.
Lesing og skriving foregår alltid i en kontekst som aldri er nøytral og uten kulturelle og sosiale føringer
Det er alltid antakelser og forforståelser
       om hva kunnskap er
       om epistemologi, og hvordan og hva vi vet
       om hvem og hva vi er - identitet
       om væren, hva det vil si å være
Lesing og skriving er en ferdighet, og det ypperste resultatet er den essayistiske/faglige/vitenskapelige diskursen
Lesing og skriving er en hel masse forskjellige praksiser, i forskjellige diskurser; faglig, intimt, sosialt, kulturelt. Kritikk av det autonome: Det er ikke én diskurs som er viktigst. Vi trenger og har diskurser på mange nivå. Det essayistiske er en sekundærdiskurs. Men sekundærdiskursen er ikke livets mål og mening alene. 
Lesing og skriving kan læres i et sosialt og kulturelt vakuum.
Lesing og skriving læres i menneskelige kontekster.
Opplæring i literacy via
-å forbinde lyder med tegn
-å dekode tekster
-lære ferdigheter
Opplæring i literacy via
-å bruke språket (tilegnelse)
-bruke språket for å oppdage og gi mening
-vi lærer literacy gjennom deltakelse i reelle situasjoner
Literacy:
lese- og skrivekunnskap
Literacy:
å kjenne igjen
å forstå
å fortolke
å skape
å kommunisere
å beregne
-i trykk og skrift
-med forskjellig kontekst
Praksis-begrepet ?
Ferdigheten?
Praksisbegrepet omfatter
-rollene vi og andre har når vi gjør noe skriftlig
-aktivitetene - altså det som blir gjort, handlingene
-ressursene som omgir oss, som muliggjør eller vanskeliggjør handlingene våre.
-settingen vi er i. 
Literacy er alfabetisering av samfunnet
Literacy er et diskutabelt fenomen. 
Det er mange 
-praksiser
-teorier; pedagogikk, 
-filosofier
      -kognitivisme               =   individfokusert
      -sosialkontruktivisme  =  samfunnsfokusert
-metaforer
       økologi = å se relasjonene mellom indiviet og                                                                        
                        samfunnet       
Literacy - entydig term

noe som er avgrenset
handler om de lingvistiske disiplinene
-fonologi
-ortografi
-semantikk
-syntaks
-morfologi
Literacy - ikke entydig term
Med vilje.
Holde åpenhet
Holde tvil.
Holde et etnografisk/antropologisk perspektiv.
Ikke én ferdig teori.
Ikke bare ett sett ferdige spørsmål
noe som er komplekst

Smal kompetanse
- å forstå literacy som en gjenstand, noe vi har, en ferdighet
Bred kompetanse
-å forstå seg selv som individ i samfunn og kultur, en dannelse. Tilgangen til dette.
Literacy - noe som foregår og læres på skolen
Literacy - noe vi møter og lærer og bruker overalt hvor skriftrelaterte hendelser dukker opp.
Omfatter skriftlige tekster
Omfatter multimodale tekster
Om å finne tekstens mening
Leser er konsument.
Vi er passive mottakere.
Om å finne viljen i teksten, og reagere, agere til denne. Vi er aktive deltakere når vi leser.

Flere forskningstradisjoner:
bl.a
-praktisk pedagogisk
-kognitivistisk

Flere forskningstradisjoner:
bl.a
-praktisk pedagogisk
-kognitivistisk
-sosiokulturelt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar